Pięć technologicznych trendów na czas po pandemii
Pandemia wymusiła na wielu hotelarzach zmianę podejścia do biznesu. Nieoczekiwana przerwa w działalności dla jednych była katastrofą, dla innych okazała się szansą na zmiany. Zmiany te zostały wymuszone restrykcjami i obawami potencjalnych klientów (dystans społeczny, obawa przed niepotrzebnymi interakcjami z otoczeniem itp.). Teraz planując rozwój hotelu trzeba brać pod uwagę m.in. zagrożenie pandemiczne. Trzeba nauczyć się nowego podejścia do obsługi gości i zapewnić im maksimum bezpieczeństwa.
Trendy technologiczne na najbliższe lata – automatyzacja obsługi gości hotelowych
Większość zmian, które przyspieszyły w wyniku pandemii sprowadza się do bezkontaktowej obsługi gości. Chodzi oczywiście o kontakt bezpośredni (face to face). Ten kontakt ma być zminimalizowany. Automatyzacja systemu hotelowego ma umożliwić gościowi hotelowemu intuicyjną i komfortową obsługę w trakcie meldowania, pobytu i wymeldowania z hotelu.
Oto najważniejsze trendy w technologii hotelarskiej, które będą istotne przez najbliższe lata:
- Zameldowania i wymeldowania bez udziału pracowników recepcji. Gość hotelowy sam będzie meldował się w hotelu bez podchodzenia do recepcji, z własnego urządzenia mobilnego czyli telefonu. Recepcjonista (na urządzeniu służbowym) otrzyma wszystkie niezbędne informacje na temat nowego gościa w hotelu.
- Klucze mobilne i inteligentne zamki – to rozwiązanie jest powiązane z samodzielnym zameldowaniem. Po zarejestrowaniu przez system (check-in) gość hotelowy otrzyma aktywny klucz mobilny (np. na swojego smartfonie). Dzięki temu powitalny kontakt z pracownikiem recepcji będzie zbędny. Gość hotelowy nie będzie musiał iść do recepcji po odbiór karty otwierającej drzwi pokoju.
- Komunikacja z personelem hotelowym za pomocą usług online. Oczywiście i teraz można skontaktować się z recepcją za pomocą telefonu z pokoju. Jednak kontakt za pośrednictwem czatu, wiadomości typu e-mail lub w panelu zamówień usług jest bardziej komfortowy i można go wykonać nie tylko z pokoju, ale również będąc poza hotelem.
- Internet rzeczy (IoT) – tutaj oczywiście jest wiele rozwiązań możliwych do wdrożenia. Głównie chodzi o podłączenie do systemu jak największej liczby urządzeń hotelowych, co sprowadza się do automatyki pokoju hotelowego.
- Integracja systemów hotelowych. Wszystkie systemy i narzędzia, które stanowią infrastrukturę hotelową powinny być ze sobą połączone i kompatybilne. Obecnie wiele przedsiębiorstw (nie tylko w branży hotelowej) dąży do ujednolicenia systemów i przeniesienia danych, usług i narzędzi do rozwiązań opartych na chmurze. Umożliwia to nie tylko szybszy przepływ informacji pomiędzy jednostkami, ale łatwiejsze i sprawniejsze udostępnianie usług zarówno pracownikom, jak i gościom hotelowym.
Powyższe rozwiązania oczywiście istniały już i były wdrażane przed pandemią. Jednak katastrofalny rok 2020 uświadomił wielu hotelarzom, że nowe technologie mimo początkowych kosztów są konieczne, aby rozwijać biznes hotelowy w zmieniającym się szybko otoczeniu.
Stay In Touch