DATA

7 lutego, 2024

KATEGORIA
UDOSTĘPNIJ

AI (sztuczna inteligencja) ma potencjał, by zrewolucjonizować branżę turystyczną – wynika z najnowszego raportu World Travel & Tourism Council (WTTC) oraz firmy Microsoft. Raport podkreśla, że sztuczna inteligencja może zmienić oblicze tego sektora, tworząc niezrównane doświadczenia klientów w erze cyfrowej.

 

Raport o sztucznej inteligencji, ogłoszony podczas wydarzenia FITUR (International Tourism Trade Fair) przez WTTC we współpracy z Microsoftem, ma na celu redefinicję standardów w branży turystycznej oraz zachęca do zwiększenia implementacji rozwiązań AI w sektorze.

Jako światowy lider w dziedzinie podróży i turystyki, WTTC zobowiązuje się do pobudzania innowacji i wspierania sektora w wykorzystywaniu AI oraz innych nowoczesnych technologii. Wprowadzenie sztucznej inteligencji jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju i wzbogacania doświadczeń klientów branży turystycznej.

W trakcie podróży turystycznych AI może odgrywać kluczową rolę, dostarczając spersonalizowane i ulepszone doświadczenia zarówno teraz, jak i w przyszłości .

Technologia AI może umożliwić spersonalizowane rekomendacje i strategie marketingowe, analizując dane podróżnych, optymalizując plany cenowe poprzez dostosowywanie ich w czasie rzeczywistym oraz oferując natychmiastowe odpowiedzi i dopracowane interakcje za pomocą zaawansowanych chatbotów opartych na sztucznej inteligencji. Raport podkreśla również, że AI może zostać wykorzystane do wyznaczania przyszłych wzorców popytu, efektywnego alokowania zasobów oraz dostarczania cennych informacji dla rządów i interesariuszy branży turystycznej.

Ta kontrybucja może odgrywać kluczową rolę w promowaniu zrównoważonego rozwoju, zapewniając efektywne zarządzanie zasobami poprzez monitorowanie i minimalizowanie wpływu na środowisko, co przyczyni się do bardziej odpowiedzialnego i zrównoważonego sektora.

 

Przeczytaj również: Sztuczna inteligencja w hotelarstwie to nie tylko czaty AI

 

Julia Simpson, Prezes i Dyrektor Generalny WTTC, powiedziała: “Zdolności transformacyjne, które podkreśla ten raport, dowodzą, że sztuczna inteligencja to nie tylko postęp technologiczny, ale strategiczne narzędzie, które może spersonalizować doświadczenie klienta, wprowadzić zrównoważone ulepszenia i tworzyć modele cen w czasie rzeczywistym.”

Julie Shainock, Dyrektor Zarządzający Microsoft ds. Podróży, Transportu i Logistyki, powiedziała: „Wykorzystanie modeli Azure OpenAI firmy Microsoft w sektorze podróży pozwali na większą produktywność firm i stworzy bardziej spersonalizowane doświadczenia konsumentów.”

„Dla podróżnych oznacza to możliwość zwiększenia i personalizacji ofert  już podczas rezerwacji, a także dostarczania narzędzi, które pomogą aktywnie wspierać ich podczas pobytu w miejscu docelowym, przewidując ich potrzeby i dostarczając odpowiednich informacji w celu poprawy ich doznań. Dla firm turystycznych GenAI pozwoli zwiększyć produktywność, automatyzować przewidywalne zadania i umożliwić bardziej ludzkie podejście do kluczowych momentów w podróży.”

Pomimo rosnącej liczby przykładów zastosowań sztucznej inteligencji w turystyce raport pokazuje, że sektor ten pozostaje w tyle za innymi branżami w szybkości wdrażania sztucznej inteligencji. Gwałtowny wzrost sztucznej inteligencji w różnych sektorach w zeszłym roku (2023) stał się obecnie istotną siłą, a branża turystyczna musi działać już teraz, aby wykorzystać atuty AI.

Wyzwania, które muszą zostać pokonane przez branżę turystyczną, obejmują brak wykwalifikowanych pracowników w dziedzinie AI, ograniczoną infrastrukturę AI oraz brak formalnej „strategii AI”  zawartej w planach biznesowych.

Mimo obaw dotyczących wpływu AI na miejsca pracy, raport zwraca uwagę na potencjał tworzenia nowych miejsc pracy, uznając, że choć AI będzie miało charakter rewolucyjny, to jednocześnie stworzy nowe możliwości.
W poszukiwaniu zrównoważonych praktyk związanych z AI w sektorze turystycznym, odpowiedzialne zarządzanie danymi staje się kluczową strategią. Wdrażanie takich środków, jak minimalizacja danych, efektywne przechowywanie i odpowiedzialne usuwanie danych, jest niezbędne dla firm dążących do ograniczenia emisji węgla przy wykorzystaniu nowych technologii cyfrowych oraz znacznego zmniejszenia śladu węglowego AI.

Raport bada zastosowania AI w społeczeństwie i biznesie, podkreślając potrzebę bezpiecznego i odpowiedzialnego projektowania systemów AI w podróżach i turystyce. To kamień milowy w zobowiązaniach sektora do innowacji i zrównoważonego rozwoju. Ukazuje potencjał AI w kształtowaniu przyszłości branży turystycznej.

 

żródło: The World Travel & Tourism Council