30 stycznia, 2024
Rok 2023 był czasem eksplozji informacji o narzędziach AI. Główny nacisk w przekazach był i nadal jest kładziony na czaty i aplikacje do generowania obrazów. Jednak czas wykorzystania ich w procesach biznesowych, w kontakcie z klientem dopiero nadejdzie. Obecne rozwiązania są zbyt niedoskonałe i tak naprawdę są w fazie testów… Im więcej szumu i darmowych testerów tym lepiej dla producentów tych rozwiązań. Natomiast często zapomina się, że rozwiązania AI są już częścią naszego życia od wielu lat. Stosowane są w wielu rozwiązaniach i ich użytkownicy nie zdają sobie sprawy, że oddają cześć kompetencji sztucznej inteligencji czy to w domu czy w procesach biznesowych. Pewnie teraz zastanawiacie się o czym jest mowa…
Sztuczna inteligencja to również uczenie maszynowe co konkretnie przekłada się na automatyzację wielu procesów. Bez tego wiele działań byłoby obecnie rozciągniętych w czasie, zyski byłyby mniejsze a koszty działań biznesowych większe.
Machine learning to dziedzina AI uczenia komputerów na dostarczonych danych tak aby systemy po przez analizę mogły formułować prognozy i pomagać w podejmowaniu decyzji. Często systemy takie już podejmują samodzielnie decyzje i wdrażają je w konkretne procesy bez udziału ludzi. Uczenie maszynowe stanowi składową sztucznej inteligencji.
Przykłady wykorzystywania systemy opartych na uczeniu maszynowym w hotelarstwie:
- Identyfikacja i prewencja przed fałszywymi rezerwacjami – ograniczenie strat.
- Automatyzacja powtarzalnych zadań personelu hotelowego co przekłada się na szybsze ich wykonanie, oszczędność czasu i na możliwości przekierowania uwagi na sprawy gdzie bezpośredni kontakt z gościem da dodatkowe korzyści.
- Bezpieczeństwo gości – wszelkie systemy monitoringu zarówno wizualnego jak i nadzorowanego przez wszelkie czujniki są już obecnie w pełni zautomatyzowane. Nie ma konieczności aby to człowiek nadzorował systemy. Wszystkie informacje są analizowane przez system i po weryfikacji automatycznie podejmują odpowiednie działanie (alarmy, wezwanie pomocy, blokada dostępu, uruchomienie systemów gaśniczych itp.).
- Analityka predykcyjna – w tym wypadku wiele działań biznesowych zarówno bieżących jak i przyszłych może zostać scedowana na systemy AI. Hotele mając historyczne dane o rezerwacjach, cenach, obłożeniu, typie gości, dodatkowych wymaganiach czy nawet ich oczekiwaniach mogą na bieżąco kształtować swoją politykę rezerwacyjną poczynając od cen, promocji, dodatków a kończąc kanałach dystrybucji. Wszystko to można planować i mieć harmonogram odpowiednich działań sprzedażowych z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Dzięki temu można optymalizować koszty i zwiększać zyski. Czym więcej danych hotel zbiera tym analiza i wnioski są doskonalsze czyli nasza oferta jest lepiej dostosowana do otoczenia i oczekiwań gości.
Przykładem systemów opartych na predykcji danych są price optimazery – im więcej danych taki system zbiera i analizuje tym optymalizacja cenowa jest efektywniejsza. I nie chodzi tylko o analizę cen konkurencji ale proces taki musi się odbywać wielotorowa: własne dane historyczne cen i obłożenia, dostępne dane z otoczenia (z różnych kanałów dystrybucji), poziom złożonych już rezerwacji na dany okres, opłacalność (odpowiednio zdefiniowane wskaźniki KPI) i inne zmienne. Wszystko to powinno być uwzględniane przez taki system tak aby optymalizacja cen była procesem dającym najbardziej oczekiwane efekty.
Automatyzacja procesów i systemy analityki predykcyjnej to elementy sztucznej inteligencji funkcjonujące i dostępne już teraz. Są one na wyciągnięcie ręki i powinny być stasowane w bieżących działaniach biznesowych w hotelarstwie.
Paweł Janecki
Stay In Touch