28 marca, 2022
Hotel The Bridge to nowoczesny, pięciogwiazdkowy obiekt, który położony jest w samym centrum zabytkowej części Wrocławia na Ostrowie Tumskim. Należący do Grupy Accor hotel został wyposażony we wszelkie nowinki technologiczne, których zadaniem jest zwiększenie komfortu gościom.
Hotel ✭ ✭ ✭ ✭ ✭
Rok inwestycji 2019
The Bridge Wrocław – MGallery
plac Katedralny 8, Wrocław
Zaprojektowanie oraz wdrożenie systemu automatyzacji obsługi gościa hotelowego powierzono firmie Ekoncept. Firma zaprojektowała oraz przygotowała systemy techniczne w taki sposób, aby szybko i bezbroblemowo wdrażać kolejne innowacyjne rozwiązania. W projekcie uwzględniono nie tylko aktualne potrzeby w hotelu, ale także te, które mogą pojawić się w przyszłości. Przy wdrażaniu systemów technicznych kluczowym aspektem była perspektywa rozwoju hotelu oraz technologii.
W ramach projektu automatyzacji obsługi gościa hotelowego zostały wdrożone trzy systemy:
GRMS czyli Guest Room Management System – automatyzacja działania wszelkich urządzeń w pokoju hotelowym.
Projekt automatyki pokoju hotelowego w The Bridge obejmował 184 pokoi hotelowych w tym 17 apartamentów. W zakresie sterowania i nadzoru do systemu zostały podłączone następujące urządzenia i funkcje:
- Oświetlenie
- Wentylacja
- Klimatyzacja
- Ogrzewanie
- Ogrzewanie podłogowe w łazienkach
- Sterowanie zasłonami w apartamentach
- Czujniki otwarcia okien
- Czujniki natężenia oświetlenia
- Czujnik obecności w pokoju
- Integracja z elektronicznym zamkiem hotelowym – funkcja prywatności
- Monitoring zużycia energii (przez system BMS) .
Dzięki integracji z systemem zamka cyfrowego i BMS, system GRMS pozwolił na wdrożenie wielu scenariuszy działania. Konfiguracja dotyczyła m.in. następujących opcji:
- pokój pusty (niezamieszkany przez gościa),
- pokój w trakcie prac houskeepingu,
- pokój oczekujący na przybycie gościa,
- pokój wynajęty / gość hotelowy w pokoju,
- pokój wynajęty bez obecności gościa (gość wyszedł z pokoju),
- tryb nocny,
- tryb prywatności,
- tryb dzienny.
Ekoncept podeszło elastycznie do dodatkowych wymagań inwestora w konfiguracji systemu GRMS i naniosło zmiany / modyfikacje wg wskazań hotelu, tak aby zoptymalizować działanie automatyki pokoju.
Jednym z wymagań inwestora było utrzymanie w pokojach stałej (ustawionej domyślnie lub przez gościa) temperatury pomieszczenia. Do tego został wykorzystany czujnik temperatury wbudowany w panelu sterującym automatyki pokoju. Sterowanie ogrzewaniem / klimatyzacją odbywa się z poziomu systemu GRMS. Sam czujnik temperatury klimatyzacji nie gwarantował stałych warunków grzewczych, ponieważ odchyły w czasie pracy mogły dochodzić do +/- 2 st C. Funkcję termostatu przejął sterownik GRMS, co zagwarantowało utrzymanie stałej temperatury bez odchyleń.
Wybrane sceny wdrożone w hotelu:
- Wykrywanie gościa w pokoju. System wykrywa gościa na dwa sposoby. Pierwszy to otwarcie drzwi za pomocą klucza mobilnego lub karty. Następnie system potwierdza to za pośrednictwem czujnika obecności w pokoju. Na tym etapie system przechodzi w odpowiedni tryb np. powitania gościa lub tryb sprzątania, gdy osoba wchodząca zostanie rozpoznana jako obsługa hotelu.
- Scena wyjścia – gość wychodząc z pokoju zamyka drzwi. System odnotowuje to zdarzenie. Jednak aby pokój przeszedł w tryb np. oszczędzania energii, ten stan musi być potwierdzony przez czujnik obecności. Po potwierdzeniu, że pokój jest pusty, włącza się odpowiedni scenariusz dla systemu. Np. oświetlenie zostaje wyłączone lub przygaszone. Inne urządzenia jeżeli nie zostały wyłączone przez gościa również mogą zostać przełączone w tryb standby.
- Scena dla housekeepingu – Gdy do pokoju wchodzi osoba z serwisu hotelowego, systemy pokojowe dostosowują się i wchodzą w tryb np. sprzątania. Można też to podzielić na tryb sprzątania, gdy gość jest zameldowany i po wymeldowaniu.
Śmiało można powiedzieć, że obecnie działający system GRMS wraz z kluczem mobilnym w hotelu The Bridge jest jednym z najbardziej zawansowanych i najnowocześniejszych rozwiązań na polskim rynku hotelowy.
System klucza mobilnego
Ekoncept wdrożył w hotelu także system nowoczesnych zamków cyfrowych (Salto),z systemem klucza mobilnego przy jednoczesnym współistnieniu tradycyjnych kart do pokoi hotelowych.
Dzięki dualnemu rozwiązaniu w hotelu istnieją nie tylko dwie formy kontroli dostępu do pokoi, ale także opcja wyboru dogodnego dla gościa rozwiązania. Karty mają wiele ograniczeń i powoli są wycofywane z użytku, jednak niektórzy goście preferują taki sposób dostępu do pokoju. Goście, którzy chętnie korzystają z wygody, które daje im smartfon zwykle wybierają klucz mobilny, który docelowo będzie zintegrowany z aplikacją Accor Key. Celem hotelu jest w przyszłości całkowita rezygnacja z tradycyjnych kart. Korzystanie jedynie z systemu klucza mobilnego pozwoli na wdrożenie automatycznej recepcji, w której zameldowania i wymeldowania z obiektu będą odbywać się bez udziału personelu.
System klucza mobilnego daje również możliwość integracji z system automatyki pokoju hotelowego, której jest istotnym elementem.
Automatyka budynkowa BMS
Czym jest BMS? To największy i najważniejszy system, który został wdrożony w hotelu. Automatyka Budynkowa BMS steruje systemami technicznymi w hotelu. Tego typu systemy znane są na rynku od kilkudziesięciu lat. Obecnie BMS wlicza się do grupy inteligentnych systemów hotelowych.
W projekcie przygotowanym dla hotelu The Bridge BMS odgrywał kluczową rolę. Musiał być w pełni zautomatyzowany oraz otwarty na integracje z innymi systemami.
Dzięki sprawnemu wdrożeniu system steruje i nadzoruje:
- ogrzewaniem,
- wentylacją,
- systemami klimatyzacji,
- zużyciem energii (sieci elektryczne),
- oświetleniem
- i innymi urządzeniami.
System BMS w hotelu wykrywa również wszelkie odchylenia w działaniu urządzeń lub awarie I w sposób zautomatyzowany wysyła alerty. Personel hotelu może szybko zareagować na każdą awarię.
Pełna automatyzacja i sprawne działanie sprawiają, że gość hotelowy nie zdaje sobie sprawy z działania systemu, dzięki czemu drobne awarie I większe usterki nie zakłócają jego pobytu w obiekcie.
Niezawodność systemu i szybka reakcja obsługi hotelowy wpływa na jakość oferowanych usług oraz postrzeganie obiektu hotelowego przez gości. To ostatnie z kolei przekłada się na wzrost pozytywnych opinii o hotelu.
Podsumowanie
Każdy wdrażany przez nas system (klucz mobilny, GRMS i BMS) może funkcjonować samodzielnie. W tym przypadku naszym zadaniem było zintegrowanie ich tak, aby ze sobą się komunikowały i współdziałały. Dopiero pełna integracja tych systemów mogła spełnić wysokie wymagania inwestora względem ich działania w hotelu.
Rozwiązania wdrożone w hotelu The Bridge należą do światowej czołówki automatyki hotelowej i kontroli dostępu.
Inwestor w pełni docenił wdrożenia realizowane przez Ekoncept w liście referencyjnym. Dla nas jest to jedna z flagowych inwestycji, ponieważ pozwoliła nam na szeroką implementacje inteligentnych rozwiązań w jednym obiekcie.
Stay In Touch