DATA

25 czerwca, 2021

KATEGORIA
UDOSTĘPNIJ

Rozwiązanie jakim jest klucz mobilny (mobile key) staje się coraz bardziej popularne w branży hotelowej. Wprowadzenie systemu klucza cyfrowego powinno być przemyślane. Sam system nie poprawi obsługi gościa. Klucz mobilny powinien być zintegrowany z innymi systemami hotelowymi jak PMS, Wirtualna Recepcja i GRMS (automatyka pokoju hotelowego).

 

 

Klucz mobilny możemy podzielić na dwa rozwiązania:

  • działający przez aplikację w telefonie – forma zbliżeniowa (BLE / NFC),
  • rozwiązanie na PIN kod – tańsza wersja systemów zamków cyfrowych – jednak w wielu przypadkach bardziej odpowiednia.

 

Klucz mobilny w technologii BLE

Typowy klucz mobilny, czyli taki który będzie aktywny w dedykowanej aplikacji w telefonie, działa na zasadzie zbliżeniowej wykorzystując komunikację przez BLE lub NFC. Atutem klucza mobilnego jest rezygnacja z zawodnych kart magnetycznych / RFID. Aby wykorzystać taki system trzeba wymienić zamki na cyfrowe. Po drugie, trzeba wybrać odpowiedni system, który nie tylko umożliwi otwieranie drzwi do pokojów hotelowych, ale również innych pomieszczeń / drzwi / wind w hotelu. Takie rozwiązanie musi być kompleksowe. Na rynku jest wielu producentów takich rozwiązań. Wskazane jest też, aby taki system był zintegrowany z programem hotelowym PMS a także z automatyką pokoju hotelowego. Producenci rozwiązań klucza mobilnego oferują również aplikacje dedykowane na telefony dla gości hotelowych. Jest to dobre rozwiązanie, jednak „zmuszamy” gościa hotelowego do korzystania z produktu marki trzeciej, na ogół nieznanej zwykłemu odbiorcy usług hotelowych. Dlatego dobrze jest, aby wybrany system oferował możliwość integracji z naszą, hotelową aplikacją do obsługi gościa.

 

Atuty klucza mobilnego – komunikacja z zamkiem przez aplikację w telefonie:

  • rezygnacja z zawodnych kart magnetycznych / RFID,
  • brak konieczności wymiany kart magnetycznych / kupowania nowych (problem kart zniszczonych i zagubionych),
  • zwiększenie bezpieczeństwa dostępu do pokoju hotelowego,
  • klucz mobilny dostępny w telefonie,
  • system klucza mobilnego to bezkontaktowa obsługa gościa, szczególnie gdy klucz połączymy z system samodzielnego meldunku i wymeldowania (również za pośrednictwem telefonu),
  • możliwość integracji systemu klucza mobilnego z automatyką pokoju,
  • mobile key może również stanowić dostęp do innych pomieszczeń w hotelu.
Mobile key Ekoncept

Mobile key

 

Klucz mobilny na PIN kod

Klucz cyfrowy w formie PIN kodu to uproszczony system. Nie wymaga aplikacji na telefon, co jest atutem dla ofert wynajmu krótkoterminowego, apartamentów, małych hoteli i innych usług najmu, gdzie baza jest mała lub rozproszona po wielu miejscach. Klucz mobilny na PIN kod również umożliwia bezkontaktowy (bez kontaktu z obsługą) dostęp do pokoju hotelowego lub apartamentu.

Gość hotelowy otrzymuje na maila lub na swoje konto w aplikacji hotelu odpowiedni kod, dzięki któremu może wejść do pokoju. Kod jest aktywny wyłącznie na okres zameldowania.  System klucza mobilnego na PIN generuje unikalne kody, które aktywne są jedynie na czas pobytu.

Co ciekawe, brak Internetu, czyli połączenia zamka elektronicznego do sieci, nie musi być przeszkodą. Na rynku są rozwiązania pozwalające na generowanie kodów do zamków offline. Taki system dostępu do pokojów / apartamentów jest też idealny, gdy klucz mobilny nie musi być zintegrowany z innymi systemami hotelowymi. Zamki takie posiadają własne zasilanie, więc ich montaż ogranicza się jedynie do wymiany tradycyjnego zamka na klucz.

 

Atuty klucza mobilnego na PIN kod:

  • możliwość działania offline,
  • generowanie unikalnych kodów,
  • dostępność rozwiązań z własnym zasilaniem,
  • PIN kod dostępny na maila lub przez sms,
  • łatwość montażu nowego zamku cyfrowego,
  • idealne dla wynajmu krótkoterminowego, apartamentów, małych hoteli,
  • w niektórych rozwiązaniach awaryjnie można otworzyć taki zamek cyfrowy dedykowanym tradycyjnym kluczem / kartą.

 

Firma Ekoncept ma w swojej ofercie oba rozwiązania klucza mobilnego:

  • klucz mobilny w aplikacji na telefon – komunikacja zbliżeniowa. Możliwość integracji z innymi systemami hotelowymi. Kontrola dostępu do innych pomieszczeń hotelowych za pośrednictwem klucza mobilnego,
  • rozwiązanie klucza mobilnego na PIN kod – rozwiązanie głównie dedykowane dla małych hoteli i najmu krótkoterminowego.

Oba rozwiązania są zintegrowane z aplikacją Wirtualna Recepcja służącą do bezkontaktowej obsługi gościa – od zameldowania do wymeldowania się i jego lojalizacji.

 

Paweł Janecki