10 maja, 2021
Automatyka pokoju hotelowego – GRMS (Guest Room Management System)
Nowoczesne standardy wykonania pokoju hotelowego zakładają wprowadzenie automatyki działania pokoju hotelowego nazywanej GRMS (Guest Room Management System). Główny zadaniem systemu GRMS jest automatyzacja procesu obsługi gości hotelowych i zapewnienie najwyższych standardów komfortu w pokoju.
Projektantem i wykonawcą tego zadania w MGallery The Bridge, Wrocław była Sopocka firma Ekoncept, przy wykorzystaniu produktów marki INTEREL, której Ekoncept jest dystrybutorem. System GRMS czasami zwany również HMS (Hotel Management System), zapewnia automatyzację działania oświetlenia oraz klimatyzacji w pokoju hotelowym. W oparciu o sterownik w pokoju oraz system paneli naściennych gość może modyfikować ustawienia. Dzięki temu automatyka realizuje jednocześnie dwa cele – zapewnia gościom komfortowe warunki pobytu, a dla hotelu jest źródłem oszczędności.
Automatyzacja obsługi gościa
Unikalną cechą systemu jest możliwość pełnej automatyzacja algorytmu obsługi gościa na każdym etapie jego pobytu w pokoju. Przede wszystkim pokój jest dostosowany do obsługi tzw. klucza mobilnego. Gość hotelowy może otrzymać klucz do pokoju wewnątrz aplikacji hotelowej na własny telefon. Po wejściu do pokoju gość zostanie przywitany oświetleniem tzw. sceny powitalnej. System klimatyzacji dostosuje temperaturę pokoju do przyjętych założeń (widełki temperatury). W przypadku opuszczenia pokoju system GRMS rozpozna brak obecności, a w konsekwencji wyłączy oświetlenie oraz zmodyfikuje odpowiednio nastawy klimatyzacji.
Guest Room Management System – nowy standard w automatyzacji
„Największym wyzwaniem naszego projektu było właściwe zaprojektowanie i dostosowanie systemu do zasad pracy nowoczesnego zautomatyzowanego hotelu ze szczególnym uwzględnieniem unikatowego rodzaju oświetlenia zastosowanego w pokoju hotelowym” – mówi Grzegorz Krzyżanowski, Ekoncept.
„Wdrożony system GRMS nie tylko rozpoznaje wejście i opuszczenie pokoju przez gości, ale również wszelkie inne warianty korzystania gościa z pokoju np. wejście kolejnej osoby do pokoju w nocy (podświetlenie wyłącznie korytarza na 20%), wezwanie służby HK (brak modyfikacji nastaw gościa), scena nocna (kompletny brak podświetlenia paneli), mater switch oraz wiele innych. Szczegółowy algorytm działania pokoju był bardzo rozbudowany. Spełniliśmy nawet szczególne założenia sieci ACCOR dotyczące sceny tzw. Turn Down, w której pokój jest dostosowany do późnego powrotu gościa do pokoju (nastrojowe oświetlenie).”
Co ważne instalacja spełnia również pozostałe wysokie wymagania zdefiniowane przez sieć ACCOR w wytycznych projektowych dla marek Luxury (ACCOR – Guest Room Management System Technical Document). Współpracuje z innymi systemami zrealizowanymi przez firmę Ekoncept na obiekcie. W szczególności systemami kontroli dostępu (zamki hotelowe, przejścia) oraz BMS (globalne monitorowanie wytycznych komfortu ciepła w pokojach).
Mobilna aplikacja hotelowa
W/w realizacja wpisuje się w modny ostatnio trend przenoszenia obsługi gościa hotelu do urządzeń mobilnych. Potencjany gość w aplikacji hotelu w telefonie może dokonać:
- rezerwacji,
- meldunku,
- otrzymać klucz do pokoju,
- fakturę za pobyt,
- skorzystać z usług dodatkowych.
Firma Ekoncept zrealizowała w podobnej technologii również inne obiekty np. Hotel **** Grano w Gdańsku. Za pomocą aplikacji na telefon pobraną ze sklepu Play lub iOS gość może skorzystać z usług hotelu z pominięciem klasycznej recepcji. Takie podejście jest bardzo istotne dla budowania własnej bazy gości hotelu i ich lojalizacji, co jest kluczowe dla powodzenia hotelu.
Realizowane przez Ekoncept rozwiązania spełniają wymogi również innych znanych marek hoteli sieciowych. Ekoncept jest na liście certyfikowanych dostawców (np. Marriott).
Stay In Touch